[SUV-test] Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC | Kompakt-SUV bra på allt 2016 års modell av premium-SUV:en GLC

Mercedes-Benz GLC 200d
SUV:
SUVTEST
Version:
220 d 4MATIC SE Edition
Price:
466200 SEK

Reviewed by:
Rating:
4
On 11 december, 2015
Last modified:10 juli, 2016

Summary:

Äntligen! Ett tvättäkta SUV-test på SUVTEST! Den här gången blev det Mercedes GLC, den nya kompakt-SUV:en som ersatt GLK och som faktiskt är en riktigt kompetent bil, om du har råd med den. Den testade modellen kostade 466 200 kr vilket är ganska saftigt. Å andra sidan får du mycket bil för pengarna + en stjärna i grillen.


Första gången vid ratten och GLC kändes som en rejäl kärra. Den massiva mittkonsolen var dekorerad med öppenporig ljusbrun ask som det var mysigt att dra fingertopparna över.

Det fanns som sig bör i en Mercedes av nyare snitt ingen grotesk växelförare som störde linjerna, växellägen ändrades med den lilla spaken uppe på rattstången. Den udda placeringen av växelföraren är riktigt skönt när du kört några mil. Fast när du sätter dig i en annan bilmodell startar du vindrutetorkarna av misstag…

suvtest-mercedes-glc-dashboard

Till en början kan man tänka sig att GLC är svårkörd, det är så mycket att titta på. Men det var dock inga problem att baxa ut GLC på den trånga parkeringen hos Mercedes-Benz i Akalla. Den bakåtvända bilbarnstolen flyttades över från en Skoda Fabia till GLC och färden gick direkt västerut på E18 mot Örebro.

De första 20 milen med GLC skedde uteslutande på motorväg. E18 är jämn och fin, det vet du som kört där. GLC portionerade ut lagom med kraft vid alla varvtal, mycket tack vare den niostegade automatlådan.

När vi hade passerat Arboga möttes vi av en vägg av regn. GLC plöjde på i vänsterfilen utan att visa några tendenser till att bli orolig. Allt kändes väldigt tryggt och stabilt. Möjligen att sensorerna för de automatiska vindrutetorkarna upplevdes som något okänsliga, mer om GLC:s sensorer senare i texten.


Dag två med Mercedes GLC och färden gick sydostlig riktning från Örebro. Ett kort stopp i Pålsboda innan jag körde småvägarna till Brevens Bruk och vidare mot Vingåker samt Katrineholm innan färden hemåt.

Vägen till Pålsboda är 90-80-70-väg. En vanlig landsväg med ett visst mått av variation, mestadels raksträckor och sista kilometrarna från Statoil i Kävesta är en härlig sträcka. Långa svepande kurvor med velodrom-känsla.

Nästan varje SUV som jag kört har fått se Pålsboda. Eftersom jag levde mina första 20 år i den hålan känner jag till alla vägarna i närheten. Det är kanske lite tråkigt men om jag ska jämföra SUV:ar sinsemellan måste jag köra på liknande vägar varje gång. Det är inget minus att vägarna är roliga att färdas på.

Mercedes GLC in Pålsboda

Mercedes GLC in Pålsboda

Mercedes GLC upplevde jag som trygg i alla moment längs Norrköpingsvägen Örebro-Pålsboda. Förutsägbar med en svag känsla av att inte riktigt vilja släppa till. Kanske berodde detta på att kurvorna inte var så tajta. Det kan också ha berott på att motorn i 220d är tämligen sävlig och inte skapad för aktiv körning på samma vis som en AMG-version.

På grusvägarna bortom Pålsboda (Gambo, Hällebo, Kilsmo osv) var det en blandad beläggning. Testkörningen skedde i november 2015 och i skuggpartierna låg det packad snö på vägen. Där solen tillåtits lysa hade snön smält vilket förvandlat vägarna till gegga.

Precis som på asfalten lyckades GLC tygla även de värsta spåren. Visst skakade det rejält över potthålen men jag kände aldrig att jag var påväg mot diket. Brukskaraktären hos 220-motorn kändes hemma här i farter mellan 50 och 70 km/h. Möjligen att automatlådan hade lite problem med att skifta tempo mellan växlingarna när körstilen ändrades snabbt.

Framme i Kilsmo

Etappmålet för resan var Solberga badplats strax söder om Kilsmo. Här var jag som liten några gånger och jag visste att det fanns stora ytor lämpliga för att filma bilen samt mig själv.

Tyvärr blåste det något förbenat och 75% av videoklippen hamnade i papperskorgen. Jag lyckades dock fånga några sekvenser som du kan se i inledningen till videopresentationen av Mercedes GLC:

Vidare mot Södermanland

När jag kört GLC fram och tillbaka otaliga gånger samt pratat med videokameran i drygt en timma gick färden vidare söderut. Innan du kommer fram till Brevens Bruk kör du genom en vacker allé. Har du tur ser du vilt på ängarna runt om. Skogarna i de här trakterna är kända för att husera massor av vackra djur. Förhoppningsvis slipper du dessa i fronten på din bil.

Istället för att styra mot Boo och Hjortkvarn gjorde jag en vänstersväng i Brevens Bruk och gasade mig upp i skogen mot Regna. Till en början var det grusväg som senare övergick i smal och enormt kurvig asfalt.

Mercedes GLC visade återigen att det saknades en effekttopp för att blomma ut fullständigt på raksträckorna. Däremot vid kurvtagning levererade GLC ett stabilt samspel mellan motor och växellåda.

Styrningen icke att förglömma, lätt att placera bilen i rätt spår även om bilens bredd gjorde att jag fler än en gång kände dikeskanten. Det senare är sannolikt en vane sak, jag hade vid det här laget endast 30 mil under högerfoten.

Testbilen var utrustad med Dynamic Select, elektronisk justeringar av växellådans beteende samt motståndet i ratten. Tyvärr saknades inställning av hårdhet hos dämparna, samtidigt är det en merkostnad på 20 000 kr. Har du tänkt köra mycket på kurviga vägar rekommenderar jag ett kryss i tillvalslistan framför AIRMATIC.

På de halkiga grusvägarna körde jag som oftast med sportläget inkopplat. Det gav lite mer motstånd i styrningen och tack vare att växellådan gärna höll i växlarna gick det att motorbromsa mer innan kurvorna.

Fyrhjulsdriften för övrigt gör att Mercedes GLC går som tåget på de flesta underlag. Visst, när du river loss på rullgrus känns det hur bilen kanar. Men vid normal körning känns det enbart tryggt.

Fyrhjulsdriften hos GLC är ett system som du kan ha nytta av vid riktigt forcerad körning. Du kommer med 220d att sakna en effekttopp att krama fram ut ur kurvorna. Å andra sidan kommer du att kunna upprätthålla hög fart tack vare suveränt grepp, även med de maffiga vinterdäcken monterade.


På den tredje dagen med Mercedes GLC förekom inte så mycket långkörning. Istället blev det en tur till skogs, ungefär 50 meter innan det tog tvärstopp. GLC är inte ett terrängfordon, särskilt inte när Offroad-paketet saknas på bilen. Att köra genom lera var inga problem. Det var när hjulspåren blev djupare (1-1,5 dm) som GLC:s underrede tog i och det blev lönlöst att fortsätta. Det blev dock några snygga bilder där i skogskanten.

Mercedes GLC out of the Mud

Mercedes GLC out of the Mud

Det är synd att Mercedes GLC inte är mer kompetent offroad i sitt grundutförande. Det som den här gången var gräs kanske är snö nästa gång. Hur kommer bilen att klara av det? Mercedes beskriver 4MATIC-systemet som något du drar nytta av vid besvärligt väglag. Körning ”off the beaten path” kräver att du extrautrustar din bil med offroad-paketet.


Den fjärde dagen med GLC bjöd på vinterkörning! Det snöade ordentligt hela natten och även om det snabbt övergick i blask så gavs det möjlighet att få känna på GLC i vinterväglag. Det inte varje SUV-test som bjuder på så här varierat väglag.

Mercedes GLC in winter forest

Mercedes GLC in winter forest

Kortfattat så betedde sig GLC förutsägbart i snön. ESP-systemet gjorde sitt jobb utan att knota och GLC styrde villigt genom moddsträngarna.

GLC:s sensorer vs. vinter
Mitt i SUV-testet kom kung Bore till Örebro. Det snöade rikligt och även om en kallstart var en lätt match hade bilens sensorer allvarliga problem. GLC har ett system som varnar när en kollision är nära förestående. Det blinkar till en lampa i hastighetsmätaren och det piper inne i bilen. Problemet var att systemet var på tok för känsligt och okänsligt på samma gång. Exempel:

Jag passerade under en gångbro, systemet varnade. Jag passerade en parkerad buss, systemet varnade alldeles för sent. Jag svängde av en landsväg in på vinterbeklädd vinterväg, systemet varnade (förmodligen för de orange vägpinnarna). Allt detta varnande resulterade i att jag stängde av systemet. Så ska det väl inte behöva vara? Är det månne barnsjukdomar eller går det att skylla på ”misshandlad pressbil”? Vid ett tillfälle tjöt signalen konstant vid körning rakt fram i 50 km/h. För mycket lera på sensorn?

Mercedes GLC – Sammanfattning:

Mercedes GLC är bra på det mesta utan att sticka ut ordentligt på någon punkt. Kanske beror detta på att motorn i 220d är allt annat än inspirerande? Kanske beror det på att en GLC utan AMG-paketet ser tämligen tam ut i fronten? Kanske är det just ”bra på allt” som är det som gör att GLC står i en klass för sig?

En sak som snabbt blir väldigt tydligt när du ser första GLC för första gången är skillnaderna mot föregångaren GLK. Där GLK var den fula ankungen med sitt av G-klassen lånade linjespel är GLC helt i linje med hur de flesta andra Mercedes-modeller ser ut.

Vi har haft perioder där biltillverkarna gjort vad de kunnat för att minska skillnaderna mellan klasserna eller serierna. Sen har vi haft perioder där det är stor skillnad på hur de olika klasserna och serierna ser ut. Nuvarande GLC tillhör den första perioden. Du ser t.ex. samma sak hos Audi där ett otränat öga har svårt att skilja en A4:a från en A6:a.

2016-Mercedes-Benz-GLC-Front

Fram är det ingen fråga om att det är en Mercedes. Stjärnan sitter i grillen och inte längst fram på motorhuven. Den nedre delen av stötfångaren domineras av en kromdekor och mycket beroende på betraktningsvinkel ser GLC både kaxig och tam ut. Jag hade gärna sett att fronten var högre, mer i par med GLE och mindre i stil som GLA.

Det som gör att GLC sticker ut i mängden av alla kompakt-SUV:ar är den mjuka övergången till aktern. Raka motsatsen i jämförelse med GLK och konkurrensen (Lexus, BMW). Möjligen att man kan tänka sig att designen baktill är tänkt att likna den hos Audi Q5 fast på något vis lyckas ändå Mercedes att särskilja sig.

Om jag hade möjlighet och behovet skulle jag överväga att köpa en Mercedes GLC 220d 4MATIC. Det skriver jag inte för att jag fått köra en pressbil i en vecka utan mer för att bilen har kvaliteter som jag uppskattar. Å andra sidan skulle jag kunna köpa en Toyota RAV4 och spara ett par hundra tusen kronor. Fast jag ställer mig frågan vilken SUV som ger bäst totalupplevelse?

Vad tycker du om Mercedes GLC? Kommentera på Facebook!

Bildgalleri – Mercedes GLC →

SUVTESTET 4P – Praktisk? Prisvärd? Passagerarvänlig? Pendlarbil?

Praktisk? 85/100
Ja, Mercedes GLC är en praktisk bil. Den är lättkörd i den meningen att den inte bjuder på några överraskningar. Bilen är stabil på vägen och GLC andas trygghet. Det här är ingen busbil och vill du ha det får du vänta på en AMG-version. Plus för smidig ut- och infällning av dragkrok via knapp på bakluckan.

Prisvärd? 80/100
Nja, grundpriset må vara normalt men det är lätt att plocka på med extrautrustning för ett par hundra tusen kronor. Helt plötsligt är det en väldigt dyr bil du rattar runt. Frågan är vad som blir mest åtråvärt om ett par år när GLC når begagnathallarna. Andrahandsvärdet går inte att sia om så mycket, bilen är för ny.

Passagerarvänlig? 80/100
Ja, GLC är en bil där du gärna tar med familjen eller kompisarna. Baksätet rymmer utan vidare ett par bakåtvända bilbarnstolar och det är lite småmysigt där bak. Att lasta en stor barnvagn + flera väskar kan dock bli ett bekymmer. Bakrutan sluttar betänkligt vilket har en negativ inverkan på lastutrymmet. Det är så att säga inget enormt gap baktill. Det är dock lätt att kliva in och ur bilen, även i baksätet.

Pendlarbil? 75/100
Nja, GLC känns i stunder som en liten bil. Samtidigt är den så rundad i formerna att den blir svårplacerad i riktigt tät stadstrafik. Plus för den supertydliga backkameran men samtidigt minus för de överkänsliga sensorerna.


2016 års modell av Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC testades i en vecka. Strax över 100 mils körning i Närke, Södermanland och Västmanland ligger till grund för den här rapporten. Bilen ifråga var en pressbil och var extrautrustad.


Modellfakta
Motor: 4-cylindrig dieselmotor (2143 cm3), 170 hk (3000-4200 rpm), 400 Nm (1400-2800 rpm).
Växellåda: 9-stegad automatisk med möjlighet att växla manuellt via paddlar intill ratten.
Miljöklass: Euro 6.
CO2-utsläpp: 129-143 gram per kilometer.
Förbrukning: 5,0-5,5 liter per 100 km (testförbrukning 6,3-7,7 l/100 km).

Extrautrustning:
Selenitgrå metallic-lack: 9 000 kr
Konstläder ARTICO svart: 5 200 kr
SUV-paket: 14 900 kr
– Infällbar dragkrok inkl. ESP® släpvagnsstabilisering
– Mörktonade rutor bak
– EASY PACK elbaklucka
Premium-paket: 13 900 kr
– Parkeringspaket inkl. backkamera
– Spegelpaket
– Adaptiva LED-strålkastare med Intelligent Light System
Garmin MAP PILOT navigation: 9 800 kr
Brandsläckare: 1 300 kr
Träpaneler i brun öppenporig ask: 2 200 kr