Kia Sorento: Landsvägslok med USA-körkänsla och komfort

Landsvägsloket Kia Sorento

Långkörning med Kia Sorento. Företogs en vacker vinterdag i slutet av november 2015. Dagen före hade bilens hämtats ut hos Kia i Upplands Väsby och körts till Örebro. Målet för dagens resa var vackra Tranås. Vägen dit är en bra mix av olika vägstandarder och eftersom körningen skedde över dagen gavs även tillfälle att prova mörkerkörning, ack så viktigt.

Kia Sorento är en stor bil och insteget är som sig bör; upp i bilen, snarare än ner i bilen. Det saknas handtag på A-stolpen så det blev till att greppa ratten för att häva sig på plats.

Första intrycket i Kia Sorento var: Oj, en lastbil. Den känslan kom efter att ha kört nya Mercedes-Benz GLC i över 100 mil veckan före. Kian är raka motsatsen till den kompakta GLC. Här snackar vi slösaktiga innerutrymmen och ett mer amerikanskt uppträdande på vägen.

Kia Sorento i vintersolen

Kia Sorento i vintersolen

Start i Örebro. Körning E20 söderut mot Brändåsen. Vägen från Åsbro till Askersund är en av de värsta vintertid. Det är här som långtradarna fastnar och efter avfarten mot Skyllberg är det 70 km/h en lång sträcka. Där kom farthållaren väl till pass. När det är lite trafik en tidig lördagsmorgon är det lätt att gasa på lite extra.

Farthållaren höll bilens hastighet även när det bar iväg uppåt samt nedåt. Du som kört vägen strax norr om Askersund vet att det är djupa dalar och höga kullar. Perfekt som sagt att fastna med när du kör långtradare eller lastbil. Se upp för fartkameran strax innan Askersunds norra infart!

Förbi Askersund ned mot stora Hammarbron är det numer vajerräcken efter avfarten mot Karlsborg. Väljer du den vägen söderut kan du njuta av ny fin väg fram till Olshammar. Väg 49 var tidigare känd som en högriskväg med många allvarliga olyckor. Jag körde dock vidare på riksväg 50 mot Motala.

Det var i Motala som jag fick känna på hur Kia Sorento krävde lugn i rondellerna. Det finns en ny fin bro som du kan köra om du vill. Jag ville dock inte betala fem kronor och ev. tilläggsavgift utan körde genom Motala på vägen söderut. Det gav mig möjlighet att prova på lite stadskörning. Det jag upplevde tidigt var att Kia Sorento är en stor bil. Det märks i fartguppen och i svängarna. Det kom att bli en vanesak men det tog sina duktiga 30 mil innan jag skalat av mig Mercedes GLC.

Efter Motala är det motorväg fram till Mjölby. En udda detalj i den testade Kia Sorento var att navigationen inte var uppdaterad med den nya motorvägen. Bilen visade mig körande på åkrarna och alla avfarterna saknades. Värt att kolla upp om du är spekulant.

När BK-burgarna parkerat sig i min mage tog jag en bensträckare intill Motala golfbana. Solen fortsatte att skina mjukt genom molnen och den tomma parkeringsplatsen gav möjlighet att samla intrycken. Bilen hade växt på mig mer och mer, nu kändes den inte som en lastbil längre. Mer som en europeisk version av en amerikansk SUV. Det intrycket kom att bestå genom hela testperioden.

Hem från Tranås

Nu var det mörkerkörning som gällde. Mörkret faller tidigt i slutet av november. Helljuset tändes i mörker för första gången och jag slogs direkt av hur långt det lös. Jag saknade dock en bredd i ljuset och senare på riksvägen saknade jag den skärpa i ljusskenet som fanns hos Mercedes GLC.

Att det inte finns xenon-helljus på en bil som kostar 450 000 kr är konstigt. Jag hade gärna offrat kurvljusen för ett bättre helljus. Ska du köpa en Kia Sorento och köra mycket landsväg i mörker rekommenderas en extraljusramp, gärna med xenonlampor om du har råd.

En annan detalj på Kia är att LED-lamporna fram kan lysa allena, utan bakljus. Vrid ljusomkopplaren till 0-läget och det blir väldigt mörkt baktill. Framåt ser du hjälpligt om det ligger snö på marken som kan reflektera ljuset. Det sker nästan varje dag att jag ser en Kia med släckta bakljus i mörker. Mercedes GLC i jämförelse hade inte den funktionen. Där tändes bakljusen illa kvickt så snart det blev lite skumt ute.

Kia Sorento på vägen – Sammanfattning

När du inte kört bilen tidigare och om du inte är van med stora bilar kommer du att behöva vänja dig vid storleken. Att hoppa in och köra iväg långt direkt går såklart bra, du får helt enkelt köra lugnare än om du hade haft en mindre bil. Jag kan inte svara för exakt hur du kommer att känna dig i Kia Sorento men det är en stor bil. Måtten är i par med förra generationen Volvo XC90 så om du kört en sådan förstår vad jag skriver om.

Kia Sorento är som nämnt ovan ett riktigt landsvägslok. Du har inte jättemycket motor att spela med. Samtidigt sitter du väldigt bra med bra sikt runt bilen. När du växlar från landsväg till stadstrafik märker du av storleken, vilket skänker trygghet till körningen, du kan planera bättre och körningen blir lugnare. Kia Sorento är inte en bil som du kör fort på kurviga vägar, Kia Sorento är en stor familjebil för avspänd körning.

När du kör i mörker kommer du förmodligen att svära över det klena helljuset. Halvljuset däremot är det inga problem med. Glöm bara inte att vrida om ljusomkopplaren så att du inte kör runt med enbart LED-lamporna fram tända.