Nya BMW X6

2015 BMW X6

BMW X6 blev publik i början av juni, enligt obekräftade källor flera månader senare än planerat, och otyget med att kalla pre-lanseringsbilder för ”läcka” gällde även för BMW X6. Det är klart som korvspad att BMW eller reklambyrån ”läcker” bilder för att skapa intresse. Oavsett vad som hände så är BMW X6 i sin senaste tappning som bygger vidare på förra modellen och nya BMW X6 är samtidigt en modell som ärver drag från senaste upplagan av BMW X5 samt den nya BMW X4.


Mercedes har sagt att de ska ha en SUV i varje segment och även om GLA är snygg (mycket coolare i verkligheten än på bild) blir det iallafall höjdmässigt en nöt att knäcka när de ställs mot BMW X1 och Audi Q3 samt alla andra mini-SUV:ar som finns på marknaden idag. BMW har som sagt X1 (snart i ny upplaga), nyligen uppiffade BMW X3, nya X4, nya X5 och så nya X6 samt X7.

Nya X6 fortsätter utseendemässigt i samma hjulspår som X4 och X5. De tidigare groteska linjerna på X6 har smetats ut. Kollar du noga så ser du att karossvecket som på förra modellen gick hela vägen från framskärmen och baklyktorna nu är delat. Nytt är en linje som går i en båge från bakre hjulhusets främre nederkant, upp och bakåt för att där ansluta till baklyktorna (samma på X4). Precis som på nya X5 så finns det en urgröpning bakom främre hjulhuset och njurarna i fronten är mer framträdande. Notera de snygga LED-lyktorna, kommer lasertekniken i nästa generation månntro?

Invändigt är det BMW X5 för hela slanten, inte mycket att orda om eftersom det räcker med att se en BMW för att snabbt inse att alla ser likadana ut med bara små detaljskillnader. En ägare av förra modellen X6 sa till mig att han inte gillade hur skärmen inte går att dölja, att den inte hissas ner. Mercedes har samma finess med en fast monterad skärm, förhoppningsvis en gimmick som försvinner lika snabbt som tjuvarna börjar plocka de lättillgängliga skärmarna.

Fördelen med den fristående skärmen är å andra sidan att det skapar luft och klumpen i mitten är borta. BMW:s instrumentpaneler i förra generationerna var lätt att förstå men särskilt stilfulla var/är de inte.

Lust för last?

Lust för last?

Utrymmesmässigt så är det ungefär som tidigare, inte jättepraktiskt men då köper du en X5 om det är vad du behöver.


På motorsidan får nya BMW X6 samma motorer som erbjuds i BMW X5: 35i, 50i, 30d, 40d och M50d – den senare med en dieselsexa på 381 hk samt grymma 740 Nm (noll till hundra på 5,2 sekunder med automatlåda. Inte illa pinkat för en bil som väger 2,2 ton och som drar under 0,8 liter diesel per mil). Det torde även dyka upp en BMW X6M vad det lider…

Bildkälla: BMW Sverige