Mini-SUVar kommer stort nu

Opel Adam Rocks

Mini-SUVar, med två, fyra och fem dörrar är på frammarsch. Nyligen presenterade Volkswagen sitt T-ROC-koncept som är en tvådörrars mini-SUV i stil med sin tidigare visade VW Taigun. Koncernsyskonet Audi har dessutom presenterat sin Q1 som kommer 2016.

Mercedes har rullat ut GLA och BMWs X1:a får sig snart en omstöpning. Det är bägge modeller som med en lägre profil skulle kunna misstas för vilken kompaktbil som helst. Precis enligt manualen för hur du skapar en fejk-SUV så är MB GLA och BMW X1 modeller som tack vare lite högre markfrigång och snygg plast ger intrycket av att vara kompetenta vägkamrater.

Det som är intressant för oss som hängt med ett tag nu är att se hur SUV-begreppet tolkas. Kommer ni ihåg första Volvo XC? Det var en vanlig V70 som med några centimeters höjd fjädring, påklistrade paneler på sidorutorna för bagageutrymmet och aningen biffigare stötfångare. Den modellen blåste upp sig och efter några år kom XC90 och XC60, och fejk-SUVen Volvo XC fick en mer dämpad framtoning.

VW-koncernen hoppade på tåget då för 10-15 år sen med att lansera Audi Allroad, som var en Audi A6 på samma koncept som Volvo XC. Idag kan du köpa allehanda bilmodeller som med svarta stötfångare, låtsatsskrapplåtar och något högre sittning kallas för ”SUV”, eller iallafall ge intrycket av att vara en modell mer kompetent att hantera den tuffa trafiken/vägen, än vad motsvarande modell utan svartlackade stötfångare kan hantera.

Bilden (cred. MotorBlog.com) visar bl.a. Opel Adam ”Rocks” som fanns på Geneve-salongen 2014.