[SUV-test] 2015 Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business +

kia-sorento-2015
Review of: Kia Sorento
SUV:
Björn Sennbrink
Version:
Business Plus

Reviewed by:
Rating:
4
On 15 mars, 2016
Last modified:19 mars, 2017

Summary:

Kia lanserade nya Sorento våren 2015 och det är en stor bil med plats för upp till sju resande. Närmaste konkurrent är koncernsyskonet Hyundai Santa Fe Sport sett till prisbild hos en maxutrustad Sorento som testades här. Storleksmässigt konkurrerar Kia Sorento med t.ex. Fiat Freemont Cross AWD, Nissan X-trail och andra nästan-SUV:ar, stora bilar som befinner sig i gränslandet mellan MPV och SUV.


Kia Sorento är inte en terrängbil. Det är inte heller en minivan. Sorento är ett mellanting. En crossover med vissa SUV-attribut. Fyrhjulsdriven såklart när det behövs, annars framhjulsdriven. Det finns inga möjligheter att spärra differentialerna och det finns inga körprogram för t.ex. grus, sten eller liknande.

Du som är spekulant på en Kia Sorento köper den därför att du söker bra med utrymmen, bra långfärdskomfort och för att du inte vill betala för premium. Det sistnämnda skulle kanske en Kia-försäljare påstå är sant med Sorento. Jag tycker det motsatta. Sorento må ha en välbyggd interiör och mycket elektroniska hjälpmedel. Det Sorento faller igenom på är att ”premium” inte finns överallt. Sorento är t.ex. inget vidare att köra på dåliga svenska landsvägar. Bilen häver sig fram likt en större amerikansk SUV. Aktiv körning som det så fint heter, är inte trevligt med Sorento. En premiumbil briljerar på alla punkter.

Nej Sorento, den ska du njuta av på den fina landsvägen eller inne i en stad där du gläds åt att du ser bra åt alla håll. Att hela familjen får plats inkl. stor barnvagn och mycket last, det vittnar en annan artikel på SUVTEST om sen tidigare. Bilen är en fröjd att köra långt med, du sitter bra och har allt inom räckhåll. Möjligen att sidostöden i stolarna fram kunde vara bättre och att det saknas en edge i motorn.

Kia Sorento är en fullvuxen SUV

Storleksmässigt i par med förra generationen Volvo XC90. Sorento har dock till skillnad från XC90 ett mer strömlinjeformat utseende. Den påminner lite om en Chevrolet Suburban som krympt i tvätten, vilket säkert bidragit till att den (Sorento) sålt så bra i USA. Överhänget bak är 1055 mm (945 mm fram). Para detta med tonade rutor från B-stolpen och du har en riktigt tjusig SUV att låta din mottrafikanter se på när du kör om. Fast rakt bakifrån är det inte mycket som skiljer Sorento från nästan vilken MPV som helst. Plus dock för de snygga bakljusen med liknande design som Tesla Model S.

Kia Sorento bakljus och dimbakljus

Bakljusen för övrigt lyser konstant. Bromsljusen är separata lampor och de senare är rejält skarpa. Jag kan tyvärr inte säga samma sak om backlamporna och dimbakljusens position, utsatt långt ner på stötfångaren borde Kia ha byggt samman med det övriga ljusarrangemanget.

Fram tycker jag att Kia lyckats riktigt bra. Ovanpå halvljusinsatsen ligger de något korta LED-lamporna, kraftfulla nog att lysa upp en vinterväg hjälpligt.

Dra på dimljusen och du har en cool ljusbild i fronten. Apropå dimljusen fram. Visst vore det mycket snyggare att ha iskubs-lamporna där, som på Kia Cee’d GT Line?

Kanske att dessa kommer till Sverige i en framtida facelift, iskubslamporna finns nämligen på vissa USA-modeller, liksom en 360-graders kamera.

Kia Sorento – Motor och växellåda

Den modell som testades av SUVTEST hade dieselmotorn (200 hk, 441 Nm) på 2,2 liter. Det är i skrivande stund 2015/2016 den enda motorn som erbjuds. USA-modeller har en större bensin-V6:a, förmodligen för törstig för att passa på den svenska marknaden.

Det är inga större fel på den dieselmotor som finns i Sverige. Det finns gott om kraft för en varierad körstil och samtidigt är den inte supersnål på soppa. Testförbrukningen låg på ca 8,8 liter per 100 km, det går att leva med med tanke på hur användbar Sorento är. Dieselmotorn i Sorento fördelar sin kraft via en traditionell automatlåda med sex steg. Tack för det. Väldigt skönt att slippa ännu en CVT-låda.

Kia Sorento – Instrumentpanel / förarmiljö

Jämfört med t.ex. Mercedes GLC så är Kia Sorento en lastbil. Det är väldigt stora knappar och ratten är tunnare. På förarplats kommer du att uppskatta den luftiga känslan. Du kommer också att uppskatta den mycket goda runt-omkring-sikten, även när du har ett babyskydd i passagerarstolen fram. Stora ytterbackspeglar och en skön mix av kontroll och komfort.

kia-sorento-instrumentpanel

Förarstolen är elinställbar i 10 steg, passagerarstolen i åtta steg. Eluppvärmda stolar såklart men även ventilerade säten fram för varma sommardagar. Plus för rediga knappar för inställning av värme och kyla i stolarna, minus för ett ologiskt arrangemang av knapparna. En detalj som underlättar för dig som förare är den elektriskt förlängningsbara sittdynan. Eluppvärmd ratt är dessutom skönt alla dagar på året.

Knapparna på instrumentpanelen är som sagt stora på bekostnad av känsla. Det var det här jag skrev om ovan. Kia Sorento är inte en premiumbil även om prislappen för en maxad bil hintar om det. Reglagen för AC och knapparna runt den åtta tum stora LCD-skärmen mitt på panelen, är samtliga rejäla.

Kia Sorento

Det är när du rör högerhanden ner mot växelföraren som det känns billigt. Den elektroniska handbromsens knapp känns som att den ska gå av när som helst. Det saknas dessutom ett premiummotstånd i knapparna som omger handbromsen.

Instrumenteringen är plottrig vid en första anblick. En stor oval analog hastighetsmätare i mitten med en liten TFT-skärm i mitten. TFT-skärmen ger dig färddata såsom genomsnittlig bränsleförbrukning, räckvidd och digital hastighetsmätare.

kia-sorento-matare

Plus för skyltavläsningen SLIF (Speed Limit Information Function) på TFT-skärmen. När du kör på okända vägar är det lätt att missa vilken som är den rådande hastighetsbegränsningen. Bra också att det fanns däcktrycksvarnare.

Körning i dagsljus

När det är ljust ute är det inga som helst problem att ratta en Sorento. Visst är den tämligen stor men det är en vanesak. Den mjuka sättningen ska du dock vara försiktig med. Sorento trivs bäst på motorvägen, inte så mycket på kurviga mindre vägar. Du har som omskrivet ovan bra utsikt från bilen och du sitter även riktigt bra. Du får mest ut av körningen om du kör avspänt. Forcerad körning och jagande, välj en annan bil.

På dagen får du även användning för backkameran. Inne i bilen ser du bakåt genom att kika på 8-tumsskärmen mitt på instrumentpanelen. Det fungerar bra så länge som kameralinsen är ren. När den blir smutsig ser du inte ett jota bakåt. Kameran är alltid synlig och skulle må bra av att sitta skyddad när den inte används.

Om du får för dig att fickparkera kan du enkelt göra så med SPAS (Smart självparkeringssystem). Testbilens automatiska system för att finna passande luckor fungerade smidigt. Kör långsamt förbi parkerade bilar och systemet väljer en lucka. Lyd instruktionerna och bilen fickparkerar sig själv. Det finns även en funktion som gör att bilen hjälper dig att ta dig ur trånga parkeringsfickor.

Körning i mörker

Testbilen var utrustad med adaptiva xenonljus. Dessa lös upp vägen alldeles ypperligt. Det var först när helljuset tändes som ett mått av besvikelse infann sig. Köper du en Sorento är det ett måste att köpa till en extraljusramp. Helljuset lyser långt men jag saknade ett bredare sken.

Vid mörkerkörning är självparkeringssystemet guld värt. Det är en stor bil att dra runt särskilt eftersom backkameran blir tämligen värdelös i mörker. Där kan Kia lära av t.ex. Toyota som har en bra kontrast i sin backkamera vilket gör det användbar även under gatlyktorna på kvällen.

Tredje sätesraden

Testbilen var sjusitsig. Två extrasäten som dras upp ur lastrumsgolvet. En plats för barn med korta ben. Fullvuxna göre sig icke besvär.

Under testperioden hade vi två bakåtvända bilbarnstolar monterade på andra sätesraden. Det gör att insteget till tredjesätesraden blev i princip omöjligt. Istället hade vi sätena nedfällda och gladdes åt det stora lastutrymmet. Det blev dock en del fotograferande dagen för återlämning.

kia-sorento-tredje-raden-ckia-sorento-tredje-raden-b


Andra sätesraden

Rejält med plats på alla ledder. Vi åkte fler gånger med två bakåtvända bilbarnstolar på ytterplatserna och alla verkade trivas.

Baksätet kan annars vara akilleshälen när det kommer till val av familjebil. Detta särskilt om det finns 2-3 småbarn i familjen.

Utrustning

Testbilen hade all utrustning. Business Plus eller Komfort Plus, det är samma sak. Det betyder att det är tomt i tillvalslistan och vill du anpassa din bil ytterligare får du kika i tillbehörskatalogen. En uppsättning sidesteps är i mina ögon ett snyggt tillbehör. Du försakar främre stänkskydd men vad gör det. Pris ca 6700 kr + montering.

På tillbehörslistan finns det även fälgar i storlekarna 17-19 tum. Köper du en Komfort/Business Plus-utrustad Sorento ingår 19-tumsfälgarna (235/55). Det behövs för att fylla ut hjulhusen. Kika bara på lilla Hyundai ix35 hur det kan se ut när stor kaross kombineras med små hjul. Komiskt.

Testbilen saknade ingenting:
Elbaklucka med handsfree funktion, Mörktonade bakre sidorutor och baklucka, Regnsensor, Elektriska fönsterhissar fram och bak, Panoramaglastak, Strålkastarspolning, Eluppvärmd bakruta, Xenonljus (halvljus) med adaptiva strålkastare, LED-teknik fram och bak, Parkeringssensorer fram och bak, Parkeringshjälpsystem, Elstyrda/uppvärmda/infällbara ytterbackspeglar, Döda vinkel-varning, Filövervakningssystem (vingel-varnare), Skyltscanning (ikon visas intill hastighetsmätaren), Eluppvärmd läderratt, Bluetooth, Kromade ytterdörrhandtag, Solskyddsgardiner för andra sätesraden, Automatiskt avbländbar innerbackspegel, ISG (stop&start), Drive Mode Select, Nyckellöst system, 2-zons Klimatanläggning med imsensor, Manuell A/C bak (tredje sätesraden), Ventilationsutsläpp bak 2 sätesraden, Ljudsystem Infinity 10 högtalare, 8 tums NAV, skyltscanning samt backkamera NAV med 7 års fri kartuppdatering, AUX + USB ingång i främre mittkonsol, USB-laddare i mittkonsol (andra sätesraden), Däcktrycksvarning, Fullstort reservhjul på alufälg, Säkerhetssystem – ABS, Säkerhetssystem – BAS, Säkerhetssystem – VSM, Säkerhetssystem – HAC, Säkerhetssystem – TSA, Säkerhetssystem – ESC, Elektrisk parkeringsbroms, Sidokrockkuddar fram samt sidokrockgardiner fram/bak, 4-vägs eljusterbart svankstöd på förarstol, 10-vägs justerbar förarstol inkl lårstödsförlängning, Minnesfunktion på förarstolen, 8-vägs justerbar främre passagerarstol.


Priset för bilen med all utrustning var ca 450 000 kr. Om det är dyrt eller prisvärt får du bestämma själv. När det här skrivs (mars 2016) kör Kia en kampanj där du kan köpa en maxad Sorento med 35 000 i rabatt på nybilspriset. Det skulle jag säga är prisvärt.

Om du kollar på BytBil.com efter SUV:ar av 2015 års modell och i samma storlek som testbilen finner du t.ex. Volkswagen Touareg TDI V6, Volvo XC60 (mindre) och Jeep Wrangler jämte Kia Sorento. Avgör själv om du tycker att VW är ett bättre köp, särskilt i dessa dagar med dieselgate hängandes över bilmärket. Volvo XC60 är en mindre SUV och Jeep Wrangler är mycket mer av ett terrängfordon än en familjebil.

Läs andra delen av SUV-testet → →