GT-version av Peugeot 3008 SUV

Peugeot 3008 är en SUV för dig som vill ha en bil som ser offroad-kompetent ut, utan att vara det. Precis som storebror 5008 (SUV) saknar 3008 nämligen fyrhjulsdrift.

Det som kanske är mest intressant är hur 3008 förr var en MPV, ett kompakt högbygge med linjer som en tvålkopp. Nya 3008 är en SUV i C-segmentet. Storleksmässigt i par med Nissan Qashqai som är en tuff konkurrent.

När pressmaterialet börjar med att tala om att bilen är ”uppkopplad”, att den har en interaktiv ”cockpit” och är en bil som är hyllad för design och innovation, utan att ange källor, brukar det betyda att det är en tråkig bil.

Peugeots modeller har genom åren sällan präglats av körglädje. Ja, jag känner till lådbilen 205 men det är väl också den enda? Kanske, kanske inte, kommer Peugeot briljera hos de som trots historiken hos märket köper en 3008:a som SUV.

Samtidigt ska jag inte förneka att i-Cockpit är snyggt, rent av innovativt. Vi har nu i decennier levt med instrumentpaneler som ändrat sig väldigt lite. Kul med märken som vågar ta ut svängarna.

Fyrhjulsdriften lär du dessutom inte sakna. Kanske någon vinter när du kör fast med din SUV, att det ser lite komiskt ut. Det kan de flesta leva med tror jag.