Första intrycket: Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC – Konservativ bjässe

Vad stor den är! Det är första intrycket av Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC. Fem meter lång, knappt två meter bred och nästan två meter hög. Storleken förstärks av den avhuggna baken. Faktum är att Audi Q7 är nästan lika stor som GLS. Fast det syns inte. Audin är mer nedtonad. GLS skriker: Jag är störst!

Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC är en SUV som byggs i USA och bilens dimensioner vittnar om att GLS är byggd för i första hand amerikanska köpares önskemål. Konkurrenterna ”over there” är i första hand Lexus LX 50, Lincoln Navigator och Cadillac Escalade. Särskilt när GLS är försedd med den stora V8-motorn i 500-modellen eller AMG 63-formatet. Vi talar alltså om en mycket stor SUV som du förmodligen inte sett särskilt många av.

Läs hela SUV-testet av Mercedes GLS!

En siffra som dök upp under researcharbetet inför testet var att GLS säljs i ca 50 000 exemplar i hela världen årligen och att 25 000 av dessa hamnar i USA. Här i Sverige är GLS, och GL-klassen, en mycket ovanlig bil. När det här skrivs i början av april finns det ca 40 st nya och begagnade Mercedes GL samt GLS på BytBil. Det kan jämföras med fler än 200 st Audi Q7.

Utseende – Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC

Första intrycket är lätt chockartat. Fronten på GLS må vara nedtonad, mer rundad och större grill, jämfört med kantiga GL men det är ändå väldigt mycket bil. Invändigt sitter du som en kung i läderklädda stolar och luftfjädringen gör att du förlorar all kontakt med omvärlden. Expressen skrev ”skönare än så här blir det inte” och jag är böjd att hålla med. Har du en gång kört eller åkt i en Mercedes med AIRMATIC förstår du vad jag talar om.

Invändigt bjuds det på vad jag sett tidigare i M/ML, fast allting har en mer stilren look över sig. Förr var t.ex. knapparna mer utskjutande ur panelen, nu är det slätare, dock lite svårt att se vad respektive knapp aktiverar. Ventilationsutblåsen är större och rundare i hörnen.

Pressbilen är rikligt extrautrustad. Distronic Plus adaptiv farthållare är skönt på motorvägen, bara att styra och blinka för omkörning. Allting-el ger mycket bra stöd i förarstolen, massage är skönt om än något brutal. Tempererade mugghållare är coolt fast bäst av allt är Bang & Olufsen BeoSound AMG, tillval för 47 800 kr, med 3D-effekt för djupare ljud.