[Del 2 av 2] SUV-test Mercedes GLE 400 Coupé

suv-test-mercedes-benz-gle-400-coupe

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé är en direkt utmanare till BMW X6. I stort är det en normal GLE med skillnaden att taket slutar nedåt/bakåt, vilket skapar en annorlunda gestalt. Å ena sidan brutal som en SUV ska vara, å andra sidan strömlinjeformad som en coupé-kaross. Särskilt baktill är det mycket som skiljer en vanlig GLE från GLE Coupé.


Del 1 – SUV-test Mercedes GLE 400 Coupé
http://suvtest.se/suv-test-mercedes-gle-400-coupe/

Grundpris 693 000 kr – Testbil 880 000 kr
Det är ingen hemlighet att Mercedes vet att ta bra betalt för sina bilar. Vill du köra en billigare bil kan du välja en mindre Mercedes eller ett annat märke. Det här är premium med decenniers erfarenhet och ett märke som du får relativt bra pris för som begagnad. Betänkt även att Audi Q7 kostar från ca 600 000 kr och att grundpriset för en Porsche Cayenne Diesel ligger på ca 715 000 kr.
– OBS: Inför 2017 har Mercedes-Benz Sverige höjt grundpriset till 701 000 kr.

Testbilen betingade ett högt pris eftersom den hade mycket extrautrustning. En del saker är obligatoriska, annan utrustning kanske du som SUV-köpare kan vara utan. Mindre viktigt kändes COMAND Online och minnespaketet för elinställning av förar- och passagerarstolarna.

Som ett måste upplevdes Sport Plus-körprogrammen, kurshållningspaket (döda vinkel-varnare och kurshållnings-assistent) och AIRMATIC DC.

mercedes-benz-gle-400-sport-plus-select

De exakta konfigurationerna förändras över tid men det var dessa tre saker som kändes helt nödvändiga under testperioden. Särskilt möjligheten att höja bilen rejält (50 mm) kändes tryggt vid körning offroad. Du har väl tänkt att köra på annat än asfalt med din GLE Coupé?

Fler tillval som du kanske vill överväga är 21- eller 22-tumsfälgar. Testbilens 20-tumsfälgar fyllde inte riktigt ut de stora hjulhusen och större fälgar hade förstärkt bilens linjer.

Färgvalet på testbilen, grå, skulle jag byta mot en blå eller möjligen röd nyans, särskilt om det var en AMG 450 som inhandlades. Du vill väl synas eller hur?

Sammanfattning

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé 4MATIC är en bil att sukta efter. Tanken på att få köra hem i den här efter en arbetsdag är lockande. Vid kallstart låter det härligt rått ur avgaspiporna baktill. Jag hade bilen i fem dagar och körde nästan 100 mil, trots den höga förbrukningen. Det var fantastiska dagar.

Mercedes-Benz GLE Coupé - Post Water Splash - SUVTEST.se

Mercedes-Benz GLE Coupé – Post Water Splash – SUVTEST.se


Om jag ska drista mig till att tänka logiskt så skulle jag satsa på en vanlig GLE. Tre småbarn med allt vad det innebär kräver ett mer fyrkantigt lastutrymme. Och visst hade det varit klädsamt med en lägre förbrukning? 400-motorn kommer nog inte att bli en vanlig syn i Sverige. Här är det diesel som gäller och 350d-motorns vridmoment i den här ”lilla” bilen tror jag är det mest förnuftiga köpet.

För dig som vill ha extra kräm finns det AMG-versioner med upp emot 585 hk. Instegsmodellen i AMG-programmet ligger dock för nära 400-modellen i effekt för att jag ska kunna säga att det är ett bättre köp. Hur som helst, Mercedes GLE Coupé är kompetent vägmaskin för asfalten och en skogsmulle när du kör till skogs på helgerna. Allt vackert skulpterat i en kaross som räcker långfingret åt alla miljömuppar och ägare av Svensson-bilar.