[Provkörning] BMW X4 xDrive 20d Kaxig och udda lillebror till X6:an

SUV-test: BMW X4
Review of: BMW X4
SUV:
SUVTEST
Version:
20d

Reviewed by:
Rating:
4
On 16 oktober, 2014
Last modified:10 juli, 2016

Summary:

BMW X4 är X6:ans lillebror. Rappa dieselmotorer och okej väghållning. Ska du lasta mycket väljer du X3, vill du se cool ut väljer du X4.


BMW X4 är SUV:en för dig som kör X3 idag eller som vill ha teknik snarlik X3 fast mycket vackrare skulpterat. BMW X6 kom att skapa en helt ny klass och med X4 fortsätter BMW på samma spår.

BMW X4 är som en BMW X6 i miniatyr och har inget att skämmas för vare sig utseendemässigt eller prestandamässigt. Rakt framifrån har ett otränat öga svårt att skilja X4 från X3, det är i princip omöjligt. Från sidan och bakifrån är det lättare att se skillnaderna.

BMW X4 är i mina ögon en cool liten bil. Med M-paketet monterat får du (förutom den härliga tjocka ratten) en grymt läcker frontspoiler. Jag mötte en liten Yaris på en smal väg under provkörningen och det var ingen tvekan om vem som skulle backa. BMW X4 skriker ut ”här kommer jag, flytta på er” och det är absolut inte en nackdel.

2014 BMW X4 20d

2014 BMW X4 20d

Provkörningen ägde rum i mitten av oktober 2014. BMW Sverige har en kampanj där de skänker 100 kr per provkörning till Barncancerfonden. Detta är alltså inte en pressbil, därav stripes synliga. Carlsson Bil i Örebro har inte sponsrat publiceringen av den här artikeln.

Motor och växellåda
Att köra snabbt är inga problem med BMW X4 20d (en liten motor men trots det fullkomligt kapabel att kvickt dra upp bilen i hastighet).

Motorn är en fyrcylindrig dieselmotor om 1.995 cm3 som ger 190 hk och imponerande 400 Nm (1750–2500 varv).

Noll till hundra kilometer per timma går på 8 sekunder. Åttastegad automatisk växellåda som gör sitt jobb med bravur, rappt och alert.

Jämfört med de mjukt växlande Mercedes-lådorna i GLK och ML så uppskattar jag BMW:s växellådor mer. De känns piggare och att växla med paddlarna är underhållande (särskilt om du kör en sportigare modell, exempelvis den sportiga BMW 428).

BMW:s 20d är inte en racermotor utan mer komfortbetonad med kraft att ta till vid behov. Om du söker ordentligt med pulver rekommenderar jag de fina dieselsexorna i 30d och 35d. Om du söker topprestanda i en bensinmotor är det 35i du ska provköra.

Utrymmen
Invändigt är det trångt. Mycket trångt. Baksätespassagerare får plats hjälpligt och det är främst takhöjden som begränsar. Lastutrymmet är helt okej i bredd och djup men även här missas lastförmågan på grund av den starkt sluttande taklinjen. BMW X4 är en livsstilsbil. Utrymmen har du prioriterat bort om du valt den här modellen.


Nervös på vägen
Den korta provkörningen ägde rum på normalt slitna 2+1-vägar och på tjälskadade mindre asfaltsvägar. Ett längre SUV-test ger mer intryck och därmed ökade möjligheter att blomma ut kring väguppförande, med och utan full last.

Idag var det en kort resa som gällde och lite förvånad upplevde jag BMW X4:a som bångstyrig så snart vägen blev sämre. Jag skiftade snabbt över från Sport-läget till Comfort men det blev inte helt bra ändå. Förmodligen påverkades väguppförandet negativt av de stora 19-tumsfälgarna med lågprofildäck eller så körde jag väl helt enkelt för fort…