3 saker att älska hos GLC Coupé från Mercedes-Benz: Burmester-ljudet, AMG-ratten och förbrukning vs kraft i motorn.

Nej, jag får inte betalt av Mercedes-Benz Sverige för att skriva det här: Ja, ja och ja! Det finns tre riktigt bra saker med GLC Coupé som jag älskar och som jag tror att du kommer att tycka mycket om också.


1. Burmester-ljudsystemet

Visserligen ett tillval för knappt 9000 kr men så värt pengarna. Jag har lyssnat till B&O-systemet i Mercedes GLS tidigare och det gick inte av för hackor. Det här vill jag påstå är det bättre systemet av de två. Särskilt när du vill spela riktigt högt och med mycket bas. Det är ljusår från originalradion och tål att plågas länge.

B&O-systemet finner jag mer passande för finsmakare. För dig som söker skärpa och ett rejält djup i ljudåtergivningen. Priset är ett par dussin tusenlappar högre än för Burmester® Surround Soundsystem. Jag finner det dock svårt att rekommendera det dyrare eftersom Burmester-systemet levererar så bra.

Mellanregister och diskant finner du högt upp på dörrarna. Att flytta upp högtalarna närmare öronen var ett klokt val av Mercedes. Att ha högtalare nere vid fötterna gör ingen glad. Att placera baselementen bakom instrumentpanelen och låta golvet agera basförstärkare var också ett mycket bra val. Och att bygga ett system vars bas inte slår igenom fastän max bas är valt på EQ:n vid väldigt hög volym. Det skapar ett riktigt älskvärt system.

2. AMG-ratten som är platt nedtill

Detta är också ett tillval på enklare modeller. Precis som Burmester-systemet känns det rimligt att betala för den här uppgraderingen.

Älskvärd ratt

Vinkeln från det platta nedtill med den ”armbåge” som bildas i övergången ”tjugo i fem” till övre delen av ratten är lika mysig att låta glida genom handen som en kvinnas br*st.

Jag tyckte länge att M-ratten i BMWs var den bästa. Den här är ännu skönare och det är lättare att komma in nära ratten när den inte går ner hela vägen så att säga.

3. Förbrukning i relation till motorstyrka

Testbilen hade 250d-motorn med låga 204 hk. Fast vridmomentet på 500 Nm kom väl till användning flera gånger. Det är inga som helst problem att förlora körkortet efter en omkörning. Ut ur startgroparna är bilen kvick upp till 50-60 km/h. Därefter segar den ner sig, kanske på grund av en långsam automatlåda eller för att det helt enkelt saknas en edge på höga varv.


Den stora fördelen med 250d-motorn är förbrukningen ställd i relation till prestanda. En testvecka brukar normalt sett innebära en avsevärt högre förbrukning än vad som är brukligt vid normalt ägande. Det blir ofta väldigt mycket tomgångskörning (utanför staden såklart), många starter och överlag ett slitsamt körbeteende. Allt för att du som läsare ska få en bild av hur bilen är att köra i flera olika situationer.

Trots en relativt tuff körvecka vägrade GLC 250d att dricka mer än 8 liter per 100 km. Första testdagen var det motorvägskörning från Stockholm till Örebro. Snittförbrukning 6,6 l/100 km på 30 mils körning är fullt godkänt. Sista dagen visade färddatorn ett snitt på 7,7 liter per 100 km. Inga konstigheter med tanke på de senaste 80 milen.